Elkaar ontmoeten. Elkaar spreken. Elkaar zien. De eerste Dorpsontmoeting is een feit. En een succes!
Stichting Vrienden Hensbroeker Kerk (eigenaar van het monumentale kerkgebouw uit 1658) was op zondag 18 september gastheer van deze eerste mooie ochtend. En ze hadden echt alles uit de kast gehaald; de zaal was gezellig ingericht, de vrijwilligers hadden koffie/thee en heerlijke koek geregeld en de gast van de dag (Aad van der Gragt) had mooie dingen mee. De Werkgroep Dorpsontmoetingen kijkt terug op een mooie ochtend met wel 41 bezoekers en veel gezelligheid.

Zo rond de klok van elven was de inloop compleet en de stoelen bezet en gonsde het van
de gesprekken. Namens de Werkgroep heette Cobi van der Gragt iedereen hartelijk welkom, met een speciaal welkom aan Marian van Kampen (wethouder van Koggenland met Sociaal Domein in haar werkvlak). Daarmee was de verbinding direct goed gelegd. Want dat is de opzet van de Dorpsontmoetingen. Niemand leeft achter zijn eigen voordeur. Dat is de kracht van het dorpsleven. Samen aan tafel zitten en elkaar ontmoeten. In de eerste plaats om plezier met elkaar te maken, maar wie weet wat voor goede ideeën er uit voortkomen voor de veiligheid in ’t dorp, het ontwerp van de nieuwe basisschool of wat we nog meer met het meer kunnen.

Journalist en Hensbroeker Ed Dekker interviewde Hensbroeker Aad van der Gragt over het dorp, zijn vroegere werk en zijn hobby’s. Zo maakt Aad miniatuur kermisattracties. Drie ervan toonde hij in de kerk. Na dit gezellig intermezzo deed een stoelendans de kansen op een ander gezellig gesprek weer oplaaien.

De gemeente Koggenland ondersteunde dit initiatief met een éénmalige bijdrage, dus de koffie en thee was gratis. En men ging, na nog een glaasje aangeboden door de Hensbroeker Kerk, tegen half één tevreden op huis aan. Wij hopen dat dit initiatief nog lang kan blijven bestaan.

‘Er was een bonte mix aan mensen en – dankzij een wisseling van stoelen – sprak je ook eens met een ander of iemand die je nog niet zo goed kent’, zegt één van de bezoekers. Een veelgehoorde zin was: ‘Goed om elkaar weer eens te spreken’. Dit toont aan dat er goed is ingesprongen op de behoefte van de dorpsgemeenschap.

De Dorpsontmoeting wordt eens in de twee maanden gehouden. Iedereen is welkom en er zijn geen kosten aan verbonden. De volgende Dorpsontmoeting is op zondag 20 november in het Wapen van de Wogmeer.

Met vriendelijke groet,
Werkgroep Dorpsontmoetingen